Online narančaste radionice

pristup radu sa stručnim voditeljima kroz online glumačke i lutkarske radionice čiji je cilj razvijanje socijalnih i kreativnih vještina i znanja

ESF projekt pod nazivom "Online Narančaste Radionice"

Naziv projekta: Online Narančaste Radionice
Nositelj projekta: Teatar Naranča
Razdoblje provedbe projekta: od srpnja 2021 do lipnja 2022
Ukupna vrijednost projekta: 403.900,00 kn
Iznos koji sufinancira EU: 343.315,00 kn
Projekt je sufinancirala Europska unija iz Europskog socijalnog fonda.
Naziv poziva: Umjetnost i kultura online

O projektu

Teatar Naranča krenuo je sa provedbom ESF projekta pod nazivom „Online Narančaste Radionice“ kojim se želi djeci i mladima iz manjih gradova i općina omogućiti pristup radu sa stručnim voditeljima kroz online glumačke i lutkarske radionice čiji je cilj razvijanje socijalnih i kreativnih vještina i znanja koja će doprinijeti socijalnom uključivanju djece i mladih.

Naime, djeca imaju veliku potrebu za igrom, interakcijom i zabavom u društvu a izoliranost u smislu društvenih sadržaja koja je inače prisutna u ruralnim područjima posebno je bila pojačana zbog Covid pandemije. Djeca su jedna od skupina među stanovništvom koja su zasigurno jako pogođena cijelom tom situacijom. Socijalna distanca i kućna izoliranost, ili pak izoliranost u manjim skupinama zaista nepovoljno djeluje na njih.

No, neovisno o korona virusu, djeca iz udaljenih ruralnih područja, pa i organizirano kroz predškolske i školske ustanove rijetko dolaze na kazališne predstave jer je prijevoz do većih gradova, konkretno do Pule gdje djeluje jedino kazalište za djecu, prilično skup. Unazad 8 godina Teatar Naranča uspostavio je vrlo uspješnu suradnju s velikim brojem takvih mjesta te djeci učinio pristupačnima kazališne predstave i kod mnogih probudio interes i ljubav prema kazalištu. Kao slijedeći korak, ovim on line radionicama pružit će se mogućnost djeci, koja nemaju mogućnost pohađanja slobodnih aktivnosti vezanih uz glumu, lutkarstvo i kazalište pod stručnim vodstvom profesionalaca, da osim povremenog uvida u kazališne predstave koje posjete njihove škole tijekom godine i božićnih praznika, razviju afinitet prema kazališnoj umjetnosti. Isto će doprinijeti da su djeca iz udaljenijih krajeva u kojim nema dodatnih sadržaja i koji su loše prometno povezani u ravnopravnom položaju sa svojim vršnjacima koji ne ovise o prometnoj povezanosti ili mogućnosti roditelja da ih redovito voze na slobodne aktivnosti. Osim toga, na taj će način djeca moći razvijati svoj potencijal i talent.

Sudjelovanje u glumačko lutkarskim predstavama doprinijet će oslobađanju od straha od javnog nastupa te razvijanju komunikacijskih vještina, odnosno, pokazivanju svojih osjećaja s obzirom da se preko lutke djeca lakše otvaraju i progovaraju. Djeca će kroz ove radionice dobiti i niz drugih dobrobiti, od toga da će učiti i osvijestiti svoje tijelo, pokrete koje ono može učiniti, osvijestiti disanje, poboljšati govor i izražaj ali isto tako naučit će animirati svojim rukama ili predmetima.

Važno je istaknuti kako će kratke scene, koje će djeca osmisliti u sklopu nekih od radionica, obraditi socijalno i društveno angažirane teme kao što su ekologija, ravnopravnost, filantropija, isključenost i sl. Na taj način djeca će uputiti poruke za pojedine obrađene društvene teme koristeći u lutkarstvu predmete iz svakodnevne upotrebe na koje ponekad gledamo kao smeće ili otpad a koji će u nekim pričama postati glavni junaci i dobiti jednu sasvim drugu dimenziju u očima naših polaznika.

Ovim projektom provest će se online radionice za djecu starije osnovnoškolske dobi u suradnji s školama ali i različitim organizacijama i udrugama koje okupljaju djecu i mlade do 25 godina, posebice onima iz ruralnih područja. U planu je provesti 60 radionica na 10 osnovnih tema: Osnove javnog nastupa, Govorna radnja, Fizička radnja, Karakterizacija lika, Tijelo u vremenu i prostoru, Tijelo kao sredstvo izražavanja, Glas i disanje, Govorenje poezije, Animacija dijelova tijela, Animacija predmeta te uključiti najmanje 100 polaznika. Djeca i mladi će imati priliku uz učenje i savladavanje različitih kazališnih vještina, surađivati sa poznatim i stručnim glumcima, lutkarima te direktno razgovarati i iskoristiti priliku za saznati i naučiti više o kazališnim profesijama.

Sve veći broj građana Hrvatske, ali i Europske Unije, sve se češće koristi novim tehnologijama. Mladi su također dio tog procesa. Iz naslova „Utjecaj novih tehnologija na razvoj djece i adolescenata“ iz 2016. godine, autorica: Petričić Antica, Čačić Anita i Ljubičić Marija, možemo zaključiti kako se računala i internet shvaćaju kao važna podrška u procesu obrazovanja i poveznica između škole i doma, dok djeca računala i internet više promatraju u svrhu zabave, igre i druženja. Upravo zato treba predstaviti djeci edukativni sadržaj kroz njima prihvatljive načine. Nove tehnologije nude veliki potencijal inkluzije marginaliziranih skupina ali i lakši pristup stalnim i potencijalnim gledateljima. Na ovaj način stvaramo interaktivnu platformu za širu publiku zahvaljujući digitalnim napretku koji je ponudio alate koji mogu pomoći u razbijanju fizičkih, emotivnih, mentalnih, kulturnih i socijalnih barijera. Korištenjem digitalne kulture omogućit ćemo približavanje edukacija različitim grupama koje inače ne bi imale tu mogućnost, pogotovo kad je riječ o osobama koje su u ekonomskom ili zemljopisno nepovoljnom položaju.

Uz to, Teatar Naranča izraditi će stručnu publikaciju u tiskanom izdanju koja će se moći koristiti kao stručni priručnik kroz svaku radionicu te će također biti objavljen DVD s vježbama kako bi se olakšalo daljnje korištenje publikacije. Na taj će način učitelji i odgojitelji koji imaju afiniteta za rad djecom u školama u vođenju školske dramske skupine imati na raspolaganju priručnik s opisom vježbi te primjerima istih.

Cilj ovog inovativnog pristupa online edukacija umjetničkih programa je stvoriti olakšanu, neposrednu i trenutnu dostupnost audiovizualnog sadržaja spremnog za upotrebu u školama i vrtićima, naime s obzirom na stručnost osoba uključenih u provedbu projekta, nakon završetka projekta ostati stručna literatura i audiovizualni materijali kojima će se moći nastaviti daljnja edukacija pedagoga te školske i predškolske djece.

Radionice će voditi stručnjaci iz područja kazališne umjetnosti i lutkarstva pod stručnom palicom ravnatelja Teatra Naranča Majkla Mikolića, sve redom profesionalni glumci i glumački pedagozi, koji će uz samu provedbu online radionica održati i niz konzultacija sa polaznicima između termina održavanja online radionica kako bi polaznici bolje savladali zadatke i vježbe. Tim stručnjaka koji će provesti Online Narančaste Radionice čine:

 

Katja Rabar

Katja Rabar

Irin Šime Rabar

Irin Šime Rabar

Luka Juričić

Matko Buvač

Petra Vukelić

Marijana Matoković

Marijana Matoković

Katja Rabar, poznata glumica na angažmanu u Teatru Naranča koju smo imali prilike vidjeti u više od 30 dječjih naslova te brojnim predstavama, rođena 1993. godine u Puli, od kud nakon završene Gimnazije upisuje Glumačku akademiju u Osijeku na kojoj je bila i demonstrator na predmetima Pokret 1 i Pokret 2 kod profesorice Maje Đurinović. Nakon studija vraća se u Pulu gdje započinje svoj angažman u Teatru Naranča kao koreograf na mnogim dječjim predstavama te je uz to i bila potpisnica scenskih pokreta ali gdje je i režirala brojne uloge predstava koje se izvode ne samo u Istri nego i šire. Katja Rabar će u sklopu „Online Narančastih Radionica“ održati slijedeće radionice:

Tijelo u vremenu i prostoru

Sada i ovdje jedna je od glavnih premisa kazališta te njegov osnovni zakon. Upravo to “sada i ovdje” važan je faktor scenskog pokreta – naši pokreti, bilo ples ii scensko kretanje moraju imati harmoniju u vremenu i prostoru. A bez dobrog upoznavanja s vlastitim tijelom te njegovim mogućnostima nema ni harmonije. Vježbama se radi na osviještenosti tijela te kvaliteti pokreta. Uče se različite kvalitete, nivoi u prostoru te prostorne akcije. Polaznici će imati zadatak kreirati autorsku etidu kroz koju će radeći niz svakodnevnih jednostavnih zadataka oplemeniti svoje pokrete te osvijestiti njihovo značenje.

Tijelo kao sredstvo izražavanja

Kazivati priču tijelom, bez riječi na prvi je pogled vrlo teško i ograničeno, ali tijelo priča priču te svaki pokret koji činimo jedan je detalj te priče. Ono što se postavlja pred polaznike ove radionice zadatak je osvještavanja značenja pokreta, u prvom planu. Također spoznaja kako isti pokret može dobiti sasvim novo značenje te kako tijelom iskazati emociju, dočarati boju ili čak stihove poezije. Radionica je namijenjena svakom s afinitetom za glumu, ples te je jednim dijelom osnova neverbalnog teatra.

Fizička radnja

Vrlo važan segment u glumi – organizaciju i postupnost radnji najlakše je shvatiti preko jednostavnih neposrednih fizičkih radnji u kojima ako se nešto ne obavi kako treba završni cilj (rezultat) postaje neostvariv. Zato će se ova radionica baviti upravo tim segmentom radnje. Polaznici će u sklopu završnog zadatka pripremiti kratku logičnu scenu pripreme za izlazak koristeći kameru kao ogledalo.

Karakterizacija lika

Ova radionica baviti će se stvaranjem individualnih osobina određenosti nekog lika odnosno izgradnjom karaktera iz bića i predmeta koji nas okružuju u svakodnevnom životu. Kroz niz vježbi polaznici će istraživati kako sve oko njih može poslužiti kao inspiracija za stvaranje nečeg vrlo specifičnog, ali i kako naše individualno utječe na doživljaje i percepciju nečeg općeg.

Irin Šime Rabar diplomirani glumac i glumački pedagog, rođen 1997. u Puli, nakon Gimnazije upisuje studij Glume i lutkarstva na kazališnom odsjeku Akademije za umjetnost za kulturu u Osijeku. Zbog iznimnih uspjeha za vrijeme studija, na završnoj godini preddiplomskog studija postaje stipendist umjetničke organizacije „Teatar Naranča“ iz Pule te po završetku studija i stečenog zvanja diplomiranog glumca i lutkara postaje dio ansambla Teatra Naranča. U svojoj karijeri broji mnoge uloge u glumačkim i lutkarskim predstavama većinom u Teatru Naranča, no ostvario je i brojne suradnje u profesionalnim projektima s Akademijom za umjetnost i kulturu u Osijeku i s Gradskim kazalištem Virovitica. Također, bavi se i glumačkom pedagogijom, naime Šime je voditelj i dramskog studija Teatra Naranča.

Irin Šime Rabar će u sklopu „Online Narančastih Radionica“ održati slijedeće radionice:

Govorna radnja

U sklopu ove radionice polaznici će se baviti savladavanjem primjene govora u glumi kao sredstvom promjene i razmjene umjesto korištenja govora kao sredstvom konstatacije ili iznošenja informacije kako obično biva u ranim fazama kod novih polaznika dramskih radionica. U sklopu završnog zadatka svi polaznici raditi će sa istim tekstualnim materijalom kojemu će drugačiji odabir govornih radnji dati različite ciljeve.

Animacija dijelova tijela

Kroz ovu radionicu polaznici će se bolje upoznati s pojmom animacije. Što znači animirati te na koji to način animator (lutkar) oživi neživo. Kroz maštu i kreativnost polaznici radionice naučit će da i njihovi dijelovi tijela mogu postati bilo koji poznati ili izmišljeni lik, te pomoću artikulacije pokreta ispričati priču pomoću svojih prstiju, ruku, koljena i drugih. Upravo to su osnove lutkarstva koje nudi mnogo više od čestog mišljenja i zablude da su lutke za djecu te da je lutkarstvo davanje glasa lutki ili predmetu

Animacija predmeta

Kroz ovu radionicu polaznici će naučiti ispričati priču bez riječi, kroz predmete. Kako energiju usmjeriti u predmet te osmisliti i kreirati lik koji će kroz maštu polaznika nastati od naizgled obične kutije, čekića, četkice ili bilo kojeg predmeta koji može pronaći u kući. Također, polaznike će se učit odabrati pravi predmet te otkriti njegovo značenje (metafora predmeta – ovisno o izgledu, boji te svrsi predmeta) – na taj način potiče se kreativnost i inovativnost polaznika, ali također i gledaju se predmeti “drugim očima”. Razmišljanje izvan okvira koji se danas traži u svim segmentima upravo se razvija na ovakvim zadacima uz pomoć lutkarstva.

Luka Juričić, profesionalni glumac kojeg smo imali priliku gledati u brojnim predstavama rođen je 1983. u Puli, te nakon završene talijanske jezične Gimnazije upisuje studij glume na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu. Diplomirao 2008. u klasi profesora Borne Baletića i Vinka Brešana. Igrao u brojnim kazališnim predstavama diljem Hrvatske (Kazalište Mala Scena, Kazalište Kerempuh, HNK Zagreb, HNK Osijek, KnaP, INK Pula, Lutkarska scena IBM, Dubrovačke Ljetne Igre, DK Dubrava, Kazalište Smiješko…), te u raznim domaćim TV serijama („Luda kuća“, „Bitange i princeze“, „Najbolje godine“, „Odmori se, zaslužio si“, „Stipe u gostima“, „Dome slatki dome“, „Zauvijek susjedi“…). Osvojio je i nagradu za najboljeg glumca na Festivalu pučkog teatra, te Rektorovu Nagradu za ulogu Petrice Kerempuha u predstavi „Balade Petrice Kerempuha“.

Luka Juričić će u sklopu „Online Narančastih Radionica“ održati slijedeće radionice:

Osnove javnog nastupa

U svojoj osnovi gluma je oblik javnog nastupa koji od onih koji se njome bave zahtjeva situaciju izloženosti. Trenutak kada svi gledaju u nekoga i očekuju da „nešto“ napravi zna biti vrlo stresan, osoba se može osjećati neugodno, radi se o prirodnom osjećaju svakog čovjeka koji može biti prepreka i uvelike utjecati na javni nastup svakoga od nas, ali i na komunikaciju općenito. Postoje znanja i vježbe kojima svaki pojedinac može umanjiti osjećaj straha ili treme u takvim situacijama. Upravo time baviti će se polaznici ove radionice koji će na vrlo jednostavnom zadatku predstavljanja sebe u trajanju od jedne minute nastojati savladati osnovna znanja i vještine javnog nastupa.

Govorenje poezije

U sklopu ove radionice raditi će se kako i naziv kaže na pristupu govorenja poezije umjesto njenog recitiranja. Prihvaćanju važnosti razumijevanja onoga o čemu se u pjesmi govori te razvijanju osjećaja za ritam i stvaranju slika onoga što je pjesnik napisao.

Glas i disanje

Budući se, posebno na našim prostorima, kazalište najčešće percipira putem govorne radnje (odnosno glagola „kazivati“) ova radionica staviti će naglasak upravo na glas polaznika, odnosno disanje kao neophodnim procesom za tvorbu glasa. Polaznici će upoznati niz vježbi kojima će redovitim samostalnim radom moći napredovati na tom području.

Matko Buvač, magistrirao je glumu i lutkarstvo na Umjetničkoj akademiji u Osijeku 2018. godine. Profesionalnim radom započinje kao student akademije pa tako od 2017. igra u predstavama Teatra Naranče: “Snjeguljica I 7 patuljaka”, “Pepeljuga”, “Plava boja snijega” te “Bambi” koji je nastao u koprodukciji s Gradskim kazalištem Požega. Igra u predstavama HNK-a u Varaždinu “Horor diptih” , “Čini barona Tamburlana”, “Cigle Svete Elizabete”, “Matijaš Grabancijaš Dijak” te “Tartuffe,Tartufee,Tartuffe”. Matko Buvač ujedno je i umjetnički ravnatelj te jedan od osnivača umjetničke organizacije Kontrast Teatar u kojem igra u šest predstava: “Njegovi džepovi puni kamenja”, “A život je…”, “Pun Kufer”, “3…2…1… Božić!”, “Hrčak i Smrčak”, te “Peterica Kerempuh – tajni agent”. Snimio je dvadesetak radiodrama u režijama Stephanie Jamnicky, Darka Tralića, Silve Ćapin te Gorana Ribarića.

Matko Buvač će u sklopu „Online Narančastih Radionica“ održati slijedeću radionicu:

Osnove javnog nastupa

U svojoj osnovi gluma je oblik javnog nastupa koji od onih koji se njome bave zahtjeva situaciju izloženosti. Trenutak kada svi gledaju u nekoga i očekuju da „nešto“ napravi zna biti vrlo stresan, osoba se može osjećati neugodno, radi se o prirodnom osjećaju svakog čovjeka koji može biti prepreka i uvelike utjecati na javni nastup svakoga od nas, ali i na komunikaciju općenito. Postoje znanja i vježbe kojima svaki pojedinac može umanjiti osjećaj straha ili treme u takvim situacijama. Upravo time baviti će se polaznici ove radionice koji će na vrlo jednostavnom zadatku predstavljanja sebe u trajanju od jedne minute nastojati savladati osnovna znanja i vještine javnog nastupa.

Petra Vukelić rođena u Zagrebu. Diplomirala je kroatistiku i komparativnu književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu te završila program klasične glume na London Academy of Dramatic Art (LAMDA) u Londonu. Glumačku edukaciju nastavlja surađujući s brojnim stručnjacima iz Hrvatske i inozemstva: Zlatko Sviben, Victor Bodo, Chiara D'Anna, Nancy Bishop, Lee DeLong, Franz Turner, Ivana Chubbuck, Paul Weber… Od 2018. član je Hrvatske zajednice samostalnih umjetnika (HZSU). Uz brojne nastupe u Hrvatskoj (kazalište, tv, film), u siječnju 2020. glumački je debitirala i na londonskoj kazališnoj sceni u duodrami Petera Billinghama „The Likeness“. Umjetnička je voditeljica i osnivačica UO Kazališne družine Teatar Prima Vista. Petra se dugi niz godina bavi sinkroniziranjem animiranih filmova i video igara te radi kao spikerica u brojnim tv i radio reklamama, e-learning projektima, dokumentarnim filmovima i IVR projektima. Od 2011. radi i kao dramski pedagog. Završila je osnovnu glazbenu školu, smjer glasovir. Bavi se i pjevanjem (mezzosopran).

Petra Vukelić će u sklopu „Online Narančastih Radionica“ održati slijedeću radionicu:

Glas i disanje

Budući se, posebno na našim prostorima, kazalište najčešće percipira putem govorne radnje (odnosno glagola „kazivati“) ova radionica staviti će naglasak upravo na glas polaznika, odnosno disanje kao neophodnim procesom za tvorbu glasa. Polaznici će upoznati niz vježbi kojima će redovitim samostalnim radom moći napredovati na tom području.

Marijana Matoković akademska je glumica i lutkarica, jedna od osnivačica Teatra CIRKUS Punkt. Magistrirala je glumu i lutkarstvo na Umjetničkoj akademiji u Osijeku 2016.godine i postala je prvostupnica ekonomije poduzetništva 2011.godine. Tijekom studija dobiva Dekanovu nagradu za svoj rad, a kasnije i nagradu za najbolju režiju na međunarodnom festivalu Maslačak u Sisku, te nagradu Mali Marulić za najbolju predstavu u cjelini za predstavu U potrazi za dijamantnom suzom GK Požega. Ima status samostalne umjetnice. U profesionalnom životu radi kao glumica, redateljica, lutkarica, klaunesa i voditeljica dramskih radionica iz područja glume, lutkarstva i klauniranja. Sudjelovala je u više od četrdeset profesionalnih kazališnih projekata za djecu i odrasle. Glumi, režira i piše i do sada je radila u nekoliko kazališta u Zagrebu (GK Žar Ptica, Teatar Tirena, Kazalište Prijatelj, UO Tragači, Teatar Mjesec), GK Požega, Teatar Naranča u Puli, surađuje kao redateljica i dramaturginja s nekoliko cirkuskih kompanija u Hrvatskoj, Tricycle Trauma, Cirkus Kolektiv u Splitu. Također, radi u udruzi Crveni nosovi – klaunovidoktori kao klaunesa. Posljednjih godina se specijalizira u području fizičkog kazališta i klaunovske umjetnosti u Barceloni, Beču i kod brojnih inozemnih pedagoga. Osim rada u kazalištu, bavi se i gimnastikom i suvremenim plesom.

Marijana Matoković će u sklopu „Online Narančastih Radionica“ održati slijedeću radionicu:

Govorenje poezije

U sklopu ove radionice raditi će se kako i naziv kaže na pristupu govorenja poezije umjesto njenog recitiranja. Prihvaćanju važnosti razumijevanja onoga o čemu se u pjesmi govori te razvijanju osjećaja za ritam i stvaranju slika onoga što je pjesnik napisao.